Navigation | Vedligeholdelse | Seneste ændringer | Sidelister | Værktøjer |
Personlige værktøjer
Dagmarbroen
Fra Skanderborg Leksikon
Linje 20: | Linje 20: | ||
- | Ved siden af opførtes i 1869 en træbro, hvor den første turbåd på [[Skanderborg | + | Ved siden af opførtes i 1869 en træbro, hvor den første turbåd på [[Skanderborg Sø]] - hjulbåden Dagmar - fik sin plads. Træbroen kaldtes derfor Dagmars Bro, men efterhånden gled navnet over på vejbroen, som altså af borgerne blev døbt Dagmarbroen. |
Lige nord for broen lå en af byens 3 byporte, Sønderport, med en lille toldbygning, som i 1837 blev erstattet af et grundmuret bygning. | Lige nord for broen lå en af byens 3 byporte, Sønderport, med en lille toldbygning, som i 1837 blev erstattet af et grundmuret bygning. |
Versionen fra 8. jun 2011, 09:09
Dagmarbroen er vejbroen der forbinder Slotsholmen med Skanderborg over vandløbet mellem Storesø og Lillesø.Den opførtes, da man i 1837 førte landevejen mellem Århus og Horsens ind gennem Skanderborg. Det var den lokale snedker- og tømrermester Frederik Møller (Adelgade 12) der blev udpeget til at forestå byggeriet, ligesom han stod for opførelsen af en række andre landevejsbroer i Jylland. Den hvælvede kampestensbro blev først benævnt Skanderborg Slots Bro, men den blev i respekt for Fred. VI døbt Frederiksbro.
Ved siden af opførtes i 1869 en træbro, hvor den første turbåd på Skanderborg Sø - hjulbåden Dagmar - fik sin plads. Træbroen kaldtes derfor Dagmars Bro, men efterhånden gled navnet over på vejbroen, som altså af borgerne blev døbt Dagmarbroen.
Lige nord for broen lå en af byens 3 byporte, Sønderport, med en lille toldbygning, som i 1837 blev erstattet af et grundmuret bygning.
På broens nordlige side lå i 1900 tallets første halvdel en købamandsforretning; købmanden "ved havet" eller "ved verdens ende".